“Sprinter, kære Sprinter” – Mercedes-Benz

Mercedes-Benz gentager successen fra Vito-Vito – denne gang med fokus på den elektriske eSprinter og til tonerne af John Mogensens ”Nina, kære Nina.” Resulteret har været stor trafik til forhandlerne.

Allerede da Mercedes-Benz Vans for et par år siden fejrede den nyeste generation af Vito med en genindspilning af Jens Brixtoftes Grand Prix-vindersang ”Video-video”, var der lagt i kakkelovnen til ”Den Svære 2’er” – endnu en viral musikvideo. Og svær var den, for ”Vito-Vito” var en dundrende succes, der – lige som en Vito – kørte ”nat og dag” på tværs af alle relevante mediekanaler og blev ved med at køre videre inden i hovedet på de godt 500.000 mennesker, der havde set musikvideoen … Men nu var det på tide med en afløser, der sætter fokus på Vito’s rummelige storesøster Sprinter – nærmere bestemt den nye, elektriske eSprinter. Denne gang er der derfor tale om en kærlighedshistorie mellem Mester fra Mercedes Vans populære reklameunivers ”Mester & Svend” og hans nye Mercedes eSprinter – alt sammen til tonerne af John Mogensens ”Nina, kære Nina” fra 1975, der til lejligheden blev nænsomt omskrevet under titlen ”Sprinter, kære Sprinter”.

Af indlysende årsager var der ikke mulighed for at have selve ophavsmanden bag mikrofonen, men til gengæld er selve sangen blevet en del mere elektrificeret til lejligheden. Ligesom med ”Vito-Vito” blev der indspillet en musikvideo, der udgjorde det filmiske grundfundament til kampagnen. At valget faldt på en kærlighedssang, skyldes ikke blot, at den er en ørehænger. Men også fordi man tilbringer rigtig mange timer i sin varebil i hverdagen – den er ens arbejdskammerat, der bringer en sikkert og komfortabelt rundt mellem alle ens gøremål, fungerer som varmestue, frokoststue, lager, kontor og meget mere. Derfor er det jo ikke helt urealistisk, at man hurtigt får et varmt og nært ”forhold” til den, hvilket de fleste danske håndværkere kan relatere sig til.

Udover at sætte fokus på den store, rummelige og slidstærke Sprinter, der længe har været et flagskib i Mercedes-Benz’ varebilsprogram, havde kampagnen også til formål at imødekomme og modbevise de typiske fordomme om, at en elektrisk varebil ikke kan opfylde de flestes behov i hverdagen. Langt de fleste varebiler kører mindre end 100 kilometer om dagen, hvilket slet ikke vil kræve en opladning – og skulle det endelig være nødvendigt, tager det kun 25 minutter at få 80% på batteriet. Samtidig havde man et behov for ekstra opmærksomhed i et varebilssegment præget af stor konkurrence og for at drive trafik til forhandlerne, hvor man selv kan opleve eSprinters mange kvaliteter. Resultaterne udeblev da heller ikke, i skrivende stund er filmen set 464.703 gange på YouTube. Hertil kommer visninger og delinger på de autoriserede forhandleres egne Facebook og websites, så over en halv million visninger er det blevet til. Der blev fulgt op med et taktisk spor, der – med udgangspunkt i sangen – fremhævede specifikke fordele ved eSprinter. Dette spor kørte på TV, i radio, printannoncer, taktiske Facebook-posts samt bannerannoncer. Der blev naturligvis også udviklet foliering til demobilerne
Resultater
Kampagnen har samlet set leveret 25.362.206 impressions på tværs af digitale kanaler (Social, display og YouTube). Den estimerede totale dækning for kampagnen er mellem 2.500.000-3.100.000, når vi tager højde for frekvens samt forventet dobbeltdækning imellem kanalerne. Et meget fint resultat i forhold til det medieforbrug, der har været tale om.

Salg
Salget af eSprinter lå på index 124 i perioden fra september-december 2021 og på index 143 i første halvår af 2022, så kampagnen har også haft en langsigtet effekt. For den almindelige Sprinter Van har der også været en positiv afsmitning, så salget er her også øget i perioden fra 1. september 2021 – 31. juni 2022.

Kampagnen indstilles for Mercedes-Benz Danmark A/S, Vans af bureauerne bag kampagnen: TBWA\Connected A/S, mediebureauet Hearts & Science og produktionsselskabet SuperSonic.

Følgende er vedlagt indstillingen:
https://goodiepackcom.s3.amazonaws.com/answers/files/7d1/3d4/66-/original/Sprinter__k%C3%A6re_Sprinter_annonce_1.pdf?1662726481

https://goodiepackcom.s3.amazonaws.com/answers/files/235/e29/a6-/original/Sprinter__k%C3%A6re_Sprinter_annonce_2.pdf?1662726481

https://goodiepackcom.s3.amazonaws.com/answers/files/154/e8a/da-/original/Sprinter__k%C3%A6re_Sprinter_bildeko.pdf?1662726481

På nedenstående link kan du se mere:
https://www.mercedes-benz.dk/vans/da/sprinter

Se film: